روش حکاکی فلزات

دوشنبه 7 اسفند 1402
15:20
نشانه ساز

روش‌های حکاکی فلزات
حک کردن روی فلزات و درج مشخصات آن به دلیل نفوذپذیری پایین ساختار فلز، همواره کاری دشوار بوده است. بنابراین، یکی از روش‌هایی که تا امروز نیز از آن برای حک روی فلزات استفاده می‌شود، روش الکتروشیمیایی است.


روش ضربه ای

این روش بسیار قدیمی است و در آن از یک سوزن برای حک کردن و چکش برای کوبیدن استفاده می‌شود. بسیاری از ظروف فلزی باستانی که زیبایی چشمگیری دارند به این روش حکاکی شده‌اند. این شیوه حکاکی معمولا با دست انجام می‌گیرد.

روش پاششی

در این روش با پاشش ذرات، کار حکاکی انجام می‌گیرد. البته در این شیوه برای هر طرح احتیاج به شابلون مخصوص خود است. معروف‌ترین شیوه حکاکی در این تکنیک، سندبلاست است. در این روش با استفاده از ماسه کار حکاکی انجام شده اما در ایران این روش معمولا برای حک روی شیشه استفاده می‌شود.


علت حکاکی فلزات
رایج‌ترین و مهم‌ترین شیوه طراحی و اعمال حکاکی مانند پلاک فلزی ، توسط رایانه انجام می‌پذیرد. به این شکل که ماشین حکاکی توسط نرم‌افزاری مخصوص که روی کامپیوتر نصب می‌شود، الگو و طرح مورد نظر را اجرا می‌کند. همچنین بالاترین دقت اعمال طرح روی قطعه مورد نظر، با این روش قابل انجام است.

حکاکی فلزات دلایل متعددی دارد و یکی از این دلایل، نقش بستن طرح‌های زیبا روی قطعات فلزی است. در این شیوه با حکاکی روی قطعه فلز و رسم کردن طرح مورد نظر، زیبایی دوچندانی به فلزات داده می‌شود. یکی از دلایل مهم حکاکی روی فلزات، درج برند و تبلیغات شرکت تولید کننده است.
یک دلیل دیگر برای انجام حکاکی روی فلزات، این است که درج اطلاعات مورد نیاز درباره وسیله با نقاشی و چسباندن هولوگرام کاربرد کمی دارد. بنابراین، برای ماندگاری بیشتر اطلاعات، از حکاکی روی فلزات استفاده می‌شود. به عنوان مثال وسایل بازی داخل پارک‌ها که اطلاعات مورد نظر و شیوه استفاده روی آن‌ها نوشته شده، یکی از دلایل حکاکی فلزات است.
در شیوه لیزری یک منبع، لیزر تولید کرده و سپس آن را منعکس می‌کند. در این دستگاه تعدادی آیینه تعبیه شده تا انرژی لیزر را افزایش دهد.این روش در ساخت مهر لیزری کاربرد دارد. پس از آن با هدایت نور لیزر به قسمت برش، قطعات زیر زبانه قرار داده شده تا حکاکی روی قطعه انجام شود. این نوع دستگاه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که طرح مورد نظر به آن داده شده تا حکاکی روی فلزات انجام گیرد.ه‌دلایل مختلفی مانند زمان‌بر بودن، طرح‌پذیری دشوار، کیفیت نامطلوب و پرداخت هزینه بالا، امروزه روش‌های دیگری نیز به‌کار می‌رود. اکنون با استفاده از تکنولوژی مدرن مانند حکاکی لیزری، به تمامی نیازها پاسخ داده شده است. همچنین حکاکی به روش لیزری طیف گسترده‌ای از نیازها را به شکل خلاقانه رفع کرده است.


برچسب ها: روش حکاکی فلزات ,
[ بازدید : 9 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
بج سینه یک نشان کوچک غالبا فلزی است که صاحبان برندها برای یکسان سازی پوشش و معرفی مجموعه خود از آن استفاده می‌کنند. این وسیله برروی البسه مختلف مانند کت ( آقایان) یا مقنعه (بانوان) و … وصل می‌شود.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به طراحی و ساخت انواع بج سینه، تندیس، مدال، مارک، لیبل و پلاک است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]